University Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101Idealism in pre-Islamic elegy poetry "study and analysis"المثالیة فی شعر الرثاء الجاهلی " دراسة وتحلیل "12317068910.37654/aujll.2018.170689ENSadam Ali SalihNasra Uhmaid JadweJournal Article20220205AbstractThe ignorant poet in lamentation sought to draw the ideal image of the lier throughthe good qualities that were known in his life and the adhesion of those values byrepresenting the call of the poet to the sons of that society to follow that path to winthe mention of the good that immortal after death, and this philosophy was based onpoems Lamentation and immortalized the owners of those noble positions forever.الملخص:إنّ الشاعر الجاهلی فی الرثاء سعى إلى رسم الصورة المثالیة للمرثی من خلال الصفات الحمیدة التی عرفبها فی حیاته والتصاق تلک القیم به یمثل دعوة من لدن الشاعر إلى أبناء ذلک المجتمع أنْ یسل کوا ذلک السبیللیفوزوا بالذکر الحسن الذی یخلدهم بعد الموت، وهذه الفلسفة قامت علیها قصائد الرثاء وخلدّت أصحاب تلکالمواقف النبیلة أبد الدهر.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170689_8cae34886cb4ccb7befc822bf2174541.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101The impact of society in formulating the philosophical and intellectual vision of the Andalusian poetأثر المجتمع فی صیاغة الرؤیة الفلسفیة والفکریة للشاعر الأندلسی244417069010.37654/aujll.2018.170690ENHussien AbdulRahman HilalDr. Mahmood Shakir SajetJournal Article20220205AbstractThis research deals with the impact of events on the Andalusian society in thephilosophical and intellectual poet vision. The means of luxury, singing, the excesseswine drinking has spread in the Andalusian society which led to the preoccupationof people and the exploitation of enemies for that. The result of that was eruptedinternal and external conflicts, which had a significant impact on the vision of thepoet philosophical and intellectual. The Andalusian poet found that religion neededto be supported, the fighter needed to be encouraged, the courageous won a war andthe people might leave the countries because of it. Therefore, the poet supported,encouraged, lamented and cried, in addition to the poverty that had spread whichwas affected his philosophy which appeared clearly in his poems.الملخص:یتناول البحث أثر الأحداث التی تعرضّ لها المجتمع الأندلسی فی رؤیة الشاعر الفلسفیة والفکریة،فقد انتشرت وسائل الترف والغناء والإسراف والخمور فی المجتمع الأندلسی، مما أدى إلى انشغال الناسواستغلال الأعداء لذلک، فکانت النتیجة أن نشبت الفتن والصراعات الداخلیة والخارجیة والتی کان لها أثرکبیر فی رؤیة الشاعر الفلسفیة والفکریة؛ إذ وجد الشاعر الأندلسی أنّ الدین بحاجة إلى من ینصره، والمقاتلبحاجة إلى من یشجّعه، والحرب ینال فیها الشهادة الشجعان، وربما یغادر الناس بسببها البلدان، فنصرَ، وشجعَّ،ورثى، وبکى، ناهیک عما کان للفقر الذی انتشر من أثر على فلسفته التی بدت واضحة فی أشعاره.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170690_c4610c0bfa8265df349c05e7a72b3ae5.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101Signs of reality and dream in Andalusian poetryدلالات الواقع والحلم فی الشعر الأندلسی456717069110.37654/aujll.2018.170691ENAyad Ismaeil Hilal AliMahmood Shakir SajetJournal Article20220205Abstract :This study investigates the features of the spectrum in Andalusian poetry, attemptsto identify its image, how it is employed by the Andalusian poets in their poems andpoems, and what they carry of their hearts' evils and their concerns. He concludedthat the poets of the Andalusian era used the use of the spectrum to express theircondition Psychological, social and emotional, as they have multiple indications inemployment, and were able to create a new fertile reality to escape it, and this newreality they resort to counter the reality of the curse and deprivation that they live intheir day.الملخص:یقوم هذا البحث على دراسة ملامح دلالات الحلم والواقع فی الشعر الأندلسی، ومحاولة تبیین صورهما،وکیفیة توظیفهما عند الشعراء الأندلسیین فی قصائدهم واشعارهم، وما یُحمَ لوُنهَ من لواعج قلوبهم ویبثونه منهمومهم، وخلص إلى أن الشعراء فی العصر الأندلسی أجادوا فی استخدام الطیف وتوظیفه فی التعبیر عنأحوالهم النفسیة والاجتماعیة والعاطفیة، کما ظهرت عندهم دلالات متعددة فی توظیفه، واستطاعوابوساطته خلق واقع خصب جدید یلوذون به، وکان هذا الواقع الجدید الذی یلجأون إلیه یضاد واقع اللوعةوالحرمان الذی یعیشونه فی نهارهم.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170691_4763c0f755d8ac719e5f37ec0124b34c.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101The effect of citation and inclusion on the poetry of San al-Din ibn al-Khatibأثر الاقتباس والتضمین فی شعر لسان الدین بن الخطیب6810017069210.37654/aujll.2018.170692ENFatima Ahmed HammadDr. Faraj Mansi MohamedJournal Article20220205Abstract :This research attempts to study the phenomenon of citation and inclusion in thepoetry of Sanadin ibn al-Khatib, who read the poet's body knows the richness ofthese two phenomena in his poetry. Therefore, he mentioned the different styles ofquotation and inclusion in his poetry, by standing at the following axes:. Text citationModulation quotationReference quotationInclusion has been distributed in his poems between the inclusion of the Prophetictraditions and the inclusion of the notice of the ancients and their images and theirassistants, as well as includes the ancient Arabic proverbs and colloquial examplesin Andalusia.This research concluded that Ibn al-Khatib's relationship with heritage has a closerelationship. He continued with him in all his forms and types , taking from himwhat gives his poetic experience and influence, showing his proficiency and hisability to deal with cultural heritage.الملخص:یحاول هذا البحث أن یدرس ظاهرتی الاقتباس والتضمین فی شعر لسان الدین بن الخطیب فمن یقرأ دیوانالشاعر یدرک ثراء هاتین الظاهرتین فی شعره، لذلک جاء هذا البحث لیذکر أنماط مختلفة من الاقتباسوالتضمین فی شعره، وذلک من خلال الوقوف عند المحاور الآتیة: الاقتباس من القرآن ال کریم وینقسم إلى:الاقتباس النصی، الاقتباس التحویری، الاقتباس الإشاری.التضمین وقد توزع فی قصائده ما بین تضمین الأحادیث النبویة وما بین تضمین أشعار القدماء وصورهمومعانیهم وکذلک تضمین الأمثال العربیة القدیمة والأمثال العامیة فی الأندلس.وقد انتهى هذا البحث إلى أن علاقة ابن الخطیب بالتراث کانت علاقة وثیقة فقد تواصل معه بمختلف أشکالهوأنواعه آخذا منه ما یمنح تجربته الشعریة الإیحاء والتأثیر ومظهرا فی ذلک براعته وبداهته فی تعامله معالموروث الثقافی.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170692_350dc870815d4f90d6c76dac7def6f9b.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101Morphological investigations in Jamila Arbab Al-Marsad in Explaining Aqeelah Atrab Poems by Burhanuddin Ibrahim al-Ja'bari (d.732 AH)المباحث الصرفیة فی جمیلة أرباب المراصد فی شرح عقیلة أتراب القصائد لبرهان الدین إبراهیم الجعَْبرَی (ت 732 هـ)10113217069310.37654/aujll.2018.170693ENMarwa Abdulraheem MahmoodDr. Khaleel Mohamed SaeedJournal Article20220205The research aims to study the morphological detective at Al-Ja'abari in his bookJameela the heads of the observatories in explaining the Aqila tribe of poems,uncovering the sources of his morphological culture and the details of the mabahithhe studied. The research reached results, most notably his attention to structure andthe morphological formula, meaning, Discuss and explain themیهدف البحث إلى دراسة المباحث الصرفیة عند الجعبری فی کتابه جمیلة أرباب المراصد فی شرح عقیلةأتراب القصائد، وال کشف عن منابع ثقافته الصرفیة وتفصیلات المباحث التی درسها، وقد توصل البحثإلى نتائج أبرزها عنایته بالبنیة والصیغة الصرفیة والمعنى والإعلال والخلاف الصرفی فی شرحه ألجأه إلى شرحقضایا صرفیة ومناقشتها والتعلیل لها.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170693_f6cc6917b214ab28d70aeece157a716d.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661410320181101Semantic activities of the evil character's performance in a theatrical show (Faust) as a modelالاشتغالات الدلالیة لأداء الشخصیة الشریرة فی العرض المسرحی مسرحیة (فاوست) أنموذجًا13317017069410.37654/aujll.2018.170694ENShaaban Rajab AbdulrazaqJournal Article20220205AbstractExpressive Executions and the Performance of Evil Character in the TheatricalShowThis paper is about the practical executions of the performative expressiondone by the actor in the theatrical show to convey the intellectual, social, andaesthetic meaning to the audience. The evil character is a composite character inperformance and interaction on the stage. It expresses the performative activities andtechnical skills. It is associated with special cases related to specific mentalconditions and is applied practically into movements executed willingly under antistimuliwhere the actor is supposed to have the ability to create new sensory ormental images registered in human consciousness on the principle of transformingthe impressions gathered from reality and re-shaping them aesthetically inside theshow in such a way as to allow the the societal culture to rearrange the awarenessvia this character which is deeply rooted in the depths of Mankind and his myths,religions, and popular and cultural heritage to grasp the their hidden meanings.Thispaper tries to answer the following query: how can the actor execute his performativetechniques and how can the audience decipher meanings and understand andcommunicate with them. The paper is divided as follows: the problem , significanceand limitations of the paper, explanation of the concept of evil character, thetheoretical framework which consists of two sections: the first section is about theevil character and the views on it (philosophical/dramatic narration) whereas thesecond section deals with the expressive execution in the work of the actor and theway to establish its performative techniques. The researcher came out with someindicators that can be used to analyze the sample of the study. An analysis of Faustplay as a sample was conducted then. The following results were arrived at: themovements and gestures of the actor and the the portrayal of his body shape as amulti performative and skill build-up. It is a projection on the intellectual,psychological, and social level of the character. It also contribute to enhance thedramatic action and push it forward. The amount of movement and the gesture fluxis a shaping system that uncovers the coded meanings. A bibliography of the sourcesof the paper is given at the end of the paper followed by an Arabic and Englishالملخص:یتلخص البحث فی الاشتغالات العملیة للتعبیر الادائی التی یقوم بها الممثل داخل العرض المسرحی لإیصالدلالات المعنى الفنی والفکری، فضلا عن الجمالی الى المتلقی، کون الشخصیة الشریرة تألیفا مرکبا فی الاداءوالتعامل، وهی تشخیص مهاری لأداء الممثل المسرحی، إذ تقترن بحالات خاصة متصلة بأوضاع ذهنیةمعینة، وتوظف تعبیریا بشکل حرکات وإیماءات تتلاءم مع بساطة الفعل المسرحی، لتتمظهر بدورها کصفةممیزة نفهم من خلالها التشبیه والرمز کدلالة على الشخصیة، أذ ینبغی على الممثل ان یمتلک القدرة علىخلق صور حسیة وفکریة جدیدة فی الوعی الانسانی على اساس تحویل الانطباعات المجمعة من الواقع واعادةتشکیلها فنیا داخل العرض المسرحی، بما یسمح للثقافة المجتمعیة ان تقوم بترتیب الوعی بهذه الشخصیة،وتحریک ذاکرة المتلقی بجذورها الضاربة فی اعماق الانسان واساطیره ودیاناته، وتراثه الشعبی والثقافیلاستحصال المعنى القابع فیها 0 لذا أَتى البحث لیجیب عن التساؤل الاتی: )کیف یمکن للممثل ان ینتجدلالاته الفنیة الادائیة لیتمکن الجمهور بعدها من فک دلالاتها وفهمها والتواصل معها ؟( 0وقسم البحث على وفق:- إذ حددت مشکلة البحث واهمیته وهدفه وحدوده، ومن ثم قام الباحث بتحدیدمصطلح الشخصیة الشریرة کی یتضح العمل، ثم جاء الاطار النظری عبر مبحثین: الاول، عن الشخصیةالشریرة وابرز اراء المنظرین )السرد الفلسفی/المسرحی( اما المبحث الثانی فقد تناول الاشتغال الدلالی فیعمل الممثل وکیفیة تأسیس تقنیاته الادائیة، بعدها خرج البحث بمجموعة مؤشرات یمکن ان تکون اداةلتحلیل عینة البحث، ومن ثم جاء التحلیل الذی تناول فیه الباحث عرض مسرحیة )فاوست( أنموذجا للتحلیل 0وبعد التحلیل خرج البحث بعدد من النتائج اهمها:- ومن اشتغالات الممثل فی أداء الشخصیةالشریرة، لیس ثمة قاعدة ثابتة او شرط مسبق ینص على عرض النموذج الشریر، وأی اسلوب یکون مقبولا،ًلذا تعددت المدلولات التی لها اکثر من مستوى وان هذه المستویات الدلالیة غیر منفصلة داخل حقلالعرض المسرحی، فکمیة الحرکة والدفق الایمائی، ورسم تشکیله الجسدی یعد منظومة تکوینیة تکشف عنالدلالات المنضویة عبرها 0 بعدها قائمة بالمصادر التی اعتمد علیها فی البحثhttps://aujll.uoanbar.edu.iq/article_170694_8263940034f9bbc25280348bfd6dd1f5.pdf