University Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Semantic Approximations in the Expressions of the Nobel Hadithمقاربات دلالیة فی الفاظ الحدیث الشریف11917109210.37654/aujll.2021.171092ENDr. Iman Saleh MahdiJournal Article20200418The noble Prophet Hadith is the source of all studies in all disciplines, especially the humanities. Semantic studies are very important within this domain since the Noble Hadith expressions contain deep, varied and new meanings and connotations which contributed greatly to enriching the semantic lesson, especially after a group of the outstanding scholars have attempted to interpret them. By so doing, these scholars made easy the understaning of what once was difficult of these espressions. Also, the different points of view have formed a rich material worthy of research and study. These have enriched the Islamic library with publications, titles and names of authors who have their significance in the world of research and knowledge.یعد الحدیث النبوی الشریف منبعا لکل الدراسات ،وفی التخصصات کافة ولا سیما الإنسانیة منها ،وواحدة من أهم هذه الدراسات وأروعها ،هی الدراسات الدلالیة، لما حوته ألفاظه الشریفة من معانی ودلالات عمیقة، ومتنوعة ،وجدیدة أسهمت بشکل کبیر فی إثراء الدرس الدلالی، ولاسیما بعدما تعرض لشرحه نخبة من العلماء الأجلاء، فیسروا بشرحهم ما تعسر على الفهم من الفاظه ،کما أن اختلاف وجهات نضرهم ، شکل مادة غنیة جدیرة بالبحث والدراسة ، فأثْرت المکتبة الإسلامیة بمؤلفات وعنوانات ،وأسماء مؤلفین ،لها شأنها فی عالم البحث والمعرفة .الکلمات المفتاحیة : الدلالة ،الحدیث الشریف ،التغیر اللغوی.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171092_a8dd3682b9cfe2c113ca8a7fb666804d.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Evoking the heritage character in Osama Abdulrahman’s Divan (It took over Al-Judi)استحضار الشخصیة التراثیة فی دیوان (واستوت على الجودی) لأسامة عبد الرحمن203917109310.37654/aujll.2021.171093ENProf. Yahya Ahmed MohammedJournal Article20210403This research deals with the study of evoking the folkloric figure in the collection of the Saudi poet Osama Abdul Rahman (It Levelled itself on Al-Judi). It adopts a historical descriptive approach in addition to some other approaches whenever needed. By invoking the folkloric figure, the research addresses the most important issue in the collection, namely the reality of the Arab nation. This has been done by evoking traditional figures and trying to refer to contemporary figures that have a negative and positive impact on the reality of the Arab nation, and using objective equations to embody the contemporary reality of the nation and compare it to the glorious past. This has made the folkloric figures luminous symbols in the nation's past, trying to embody the image that explains the difference between the glorious past and the painful present. The study concluded that the poet devoted his efforts in this collection to attempt to embody the reality of the nation and mobilize their determination by reminding them of the ancient past embodied by those folkloric figures.یتطرق هذا البحث إلى دراسة استحضار الشخصیة التراثیة فی دیوان (واستوت على الجودی) للشاعر السعودی أسامة عبدالرحمن، وعمد الباحث إلى المنهج الوصفی التاریخی مع الاستعانة ببعض المناهج الأخرى کلما دعت الحاجة، وتطرق الباحث من خلال استحضار الشخصیة التراثیة لأهم قضیة فی الدیوان وهی واقع الأمة العربیة؛ من خلال استحضار الشخصیات التراثیة ومحاولة الإیماء إلى شخصیات معاصرة ذات أثر فی واقع الأمة العربیة سلبا وإیجابا، واستخدم المعادلات الموضوعیة فی تجسید واقع الأمة المعاصر ومقارنته بالماضی المجید جاعلا من الشخصیات التراثیة رموزا مضیئة فی ماضی الأمة محاولا تجسید الصورة التی توضح الفرق بین الماضی المجید والحاضر المؤلم. وقد توصلت الدراسة إلى أن الشاعر کرس جهده فی هذا الدیوان لمحاولة تجسید واقع الأمة ومحاولة استنهاض الهمم من خلال تذکیرهم بالماضی التلید الذی جسدته تلک الشخصیات التراثیة.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171093_3923132b8c5143dd7024c7b9db8afe5c.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630The reasoning in the critical lesson of Marzabani (384AH): An analytical study.التعلیل فی الدرس النقدی عند المرزبانی (ت384هـ) دراسة تحلیلة404917109410.37654/aujll.2021.171094ENAdnan Mashaal RasheedJournal Article20210421The critical reasoning in the book (Al-Muwashah, Scholars' Criticism of Poets in several Types of Poetry Industry) by Abu Abdullah Al-Marzabani (Dead 384 AH) is a critical approach based on the explanation of a number of old rules of criticism. This research identifies the positive and negative reasons for the critical judgments Al-Marzipani gives on the poetry of the ancient and modern poets, seeking to draw the poet’s attention to this fact so as to polish his creative work. This is important since poetry is bound to a system and rules which the poet cannot ignore or deviate from.یعد التعلیل النقدی فی کتاب ( الموشح مآخذ العلماء على الشعراء فی عدة أنواع من صناعة الشعر ) لأبی عبدالله المرزبانی ( ت 384هـ ) منهجاً نقدیاً قائماً على تعلیل عدد من الأحکام النقدیة القدیمة اذ أبان هذا البحث عن ذکر المرزبانی للأسباب الموجبة والسالبة للحکم النقدی بعد اصداره على أشعار القدماء والمحدثین، ساعیاً بذلک الى تنبیه الشاعر بهذا؛ لیستقیم عمله الابداعی؛ لأن الشعر مرتبط بنظام وقواعد لا یمکن للشاعر تجاهلها أو الابتعاد عنها.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171094_ddd547f4619816d429e0afb822cb289b.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Sadness in the Diwan of the notice of women in the early Islamic era a study of causes and appearancesالحزن فی دیوان اشعاء النساء فی عصر صدر الاسلام دراسة فی الاسباب والمظاهر507517109610.37654/aujll.2021.171096ENم .د. مها فواز خلیفةJournal Article20210423The theme of sadness is associated with the psychological, social and philosophical dimensions that have direct link with the real life and effect on all people, especially in the early Islamic era. This era represents an important transitional phase in the history of mankind. Studying the theme of sadness depends on combining between the descriptive, analytic approach and the psychological method. The research consists of an introduction and two sections. The introduction deals with the linguistic symbol of sadness, then the technical token of the Islamic and psychological thought. The first section deals with the most important psychological causes leading to sadness and ends with a general view of the nature of the Islamic life. The second section is concerned with the implications of these causes. The research ends up with the most important findings, then a list of reference.موضوع الحزن یرتبط بالأبعاد النفسیة والاجتماعیة والفلسفیة التی لها صلة مباشرة بالحیاة الواقعیة وممارسة تأثیرها على جمیع الأفراد وخاصة عصر صدر الاسلام والعصر الاسلامی بما یمثله من مرحلة انتقالیة مهمة فی تاریخ البشریة فضلا عن تحدید عینة البحث بالشواعر حصرا هو السبب وراء اختیار الباحث لهذا الموضوع. تعتمد دراسة موضوع الحزن على الجمع بین المنهج الوصفی التحلیلی والطریقة النفسیة. یتألف البحث من مقدمة و مبحثین. تتناول المقدمة الرمز اللغوی للحزن، ثم الرمز الفنی للفکر الإسلامی والنفس. فی المبحث الأول یتناول اهم الاسباب النفسیة المؤدیة للحزن وینتهی برؤیة عامة لطبیعة الحیاة الإسلامیة. بینما یتعلق المبحث الثانی بدراسة المظاهر الناتجة عن تلک الاسباب. و اختتم البحث بأهم النتائج التی توصلت إلیها الدراسة ، ثم قائمة بالمراجع والمصادر. أخیرًا أقول إن الحزن وآثاره على الشعراء الإسلامیین هو موضوع کبیر ومتشعب حاولت تقدیمه بشکل مبسط عند شواعر العصر الاسلامی لما هو معروف عن المرأة بتأثرها الشدید بفعل عاطفتها الجیاشة .https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171096_eb53f2e6806d6e35302870bb49cec063.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630The narratee in the novel the Chaos of the Senses by the novelist Ahlam Mosteghanemiالمروی له فی روایة فوضى الحواس للروائیة احلام مستغانمی769117109710.37654/aujll.2021.171097ENم. د. می جمیل شریفJournal Article20210403In its quest to reveal a different vision, the novel needs a narrative code that transforms its semantic dimension into discourse symbols to produce knowledge that stems from its fictional space to a rational world. This is what the Algerian novelist Ahlam Mosteghanemi sought in conveying the concerns of the Algerian reality by opening creative narrative texts to communicate her literary aspirations which enabled her to convey her literary messages and intentions. Therefore, the Algerian novelist kept pace with the reality despite the various changes and circumstances she went through and the factors that contributed to bringing about this change, so that her name would be incripted in the literary circles.<br /> This study is based on the lesson of the narratee by the novelist Ahlam Mosteghanemi in her novel (Chaos of the Senses). The study identifies the three techniques of the narratee (the dramatized, the non-dramatized, the semi-dramatized). The narratee would differ from the real reader who is a person dealing with the fictional work whenever he wants, and differs from the implicit reader who is an imaginary being born at the moment of writing the narrative text. We must not confuse the narratee that is the person to whom the narration is directed within the text. The focus was on the novel (Chaos of the Senses) and how to employ the concept of the narratee within the text, in an attempt to highlight the artistic value of the narratee in the modern Algerian novel.الروایة فی سعیها للکشف عن رؤیة مختلفة تحتاج الى مدونة روائیة تحوّل بُعدها الدلالی الى رموز خطابیة، لإنتاج معرفة تنطلق من حیزها الروائی الى عالم عقلانی، وهذا ما سعت إلیه الروائیة الجزائریة (احلام مستغانمی) فی نقل هموم الواقع الجزائری من خلال فتح نصوص روائیة إبداعیة لتواصل تطلعاتها الادبیة التی مکنتها فی نقل رسائلها وخواطرها الادبیة. لذا سایرت الروایة الجزائریة الواقع فی مختلف التغییرات والظروف التی مرّت بها والعوامل التی اسهمت فی احداث هذا التغییر ، لیرتبط اسمها الروائی فی الاوساط الادبیة. تقوم هذه الدراسة على درس المروی له للروائیة احلام مستغانمی فی روایتها (فوضى الحواس)، لنجد تقنیات کتابة اشکال المروی له الثلاث ( المروی له الممسرح ، المروی له غیر الممسرح، المروی له شبه الممسرح ) الذی یختلف عن القارئ الحقیقی الذی هو شخص یتناول العمل الروائی متى شاء، ویختلف عن القارئ الضمنی الذی هو کائن خیالی یولد لحظة کتابة النص السردی، وعلینا أن لا نخلط بین المروی له هو الشخص الذی یوجه له السرد داخل النص مرکزة على روایة ( فوضى الحواس ) وکیفیة توظیفه داخل النص ، وذلک فی محاولة من الباحث لإبراز القیمة الفنیة للمروی له فی الروایة الجزائریة الحدیثة .https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171097_0f7c3fca27f1d4f371065a30263304bd.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Erotic Literature and Rebellion in the Feminist Arab Novel: Reading in some Modelsالادب الإیروتیکی والتمرد فی الروایة العربیة النسویة قراءة فی نماذج9211317109910.37654/aujll.2021.171099ENد. جبار عبد ضاحیJournal Article20210326This research aims to study the erotic literature being a field of creativity that is inseparable from the other elements through which the poet expresses his visions. It is a method for expressing an urgent need for life that has internal structural components, and goals. It has a theme that distinguishes it from the rest of the genres included within the art of literature, due to its interest in the secret intimate life. It talks about the body and the sexual act using poetic language to show its beauty or flaws, unlike pornography which delves into the details of the sexual process and madness obscenity. It takes the form of a novel, a short story, a poem, or a dairy. We are in front of a rich text of multiple structures, visions and themes. The research relies on a group of Arab feminist novels to depict the nature of the use of sex in those novels, and the significance behind that employment.یهدف البحث إلى دراسة الأدب الإیروتیکی کونه حقل من حقول الإبداع التی لا تنفصل عن العناصر الأخرى التی یعبر بها الشاعر عن رؤاه. فهو أسلوب للتعبیر عن حاجة ضروریة فی الحیاة ، لها مقومات بنیویة داخلیة ولها أهداف معلنة،ولها موضوع یمیزها عن باقی الأنواع المندرجة ضمن فن الأدب،لاهتمامه بالحیاة الحمیمیة السریة، یتحدث عن الجسد والفعل الجنسی باستخدام اللغة الشعریة لإظهار جمالیته أو عیوبه. بخلاف البورنوغرافیا التی تخوض فی جزئیات العملیة الجنسیة وتصویر مجونها وجنونها.ویتخذ شکل روایة أو قصة قصیرة أو قصیدة شعریة أو مذکرات. فنحن أمام نص ثری متعدد البناء والرؤى والثیمات.وقد اعتمدنا على مجموعة من الروایات العربیة النسویة للکشف عن طبیعة توظیف الجنس فی تلک الروایات ، والمغزى من وراء ذلک التوظیف.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171099_14b94ae449715d1e0193b98af5b9194e.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Walking Terms in the Arabic Lexicographiesالفاظ المشی فی المعجمات العربیة11414317110010.37654/aujll.2021.171100ENZeinab Kamel KareemJournal Article20210409Almost no language is deprived of lexicographical work due to its significance in collecting its words, explaining their meanings, interpreting their vocabulary, establishing their correct structures, identifying the false ones, undertaking to explain the forms of their uses and distinguishing the original from the extraneous, the real from the false, the living from the dead, and the common from the rare.
The Arabic language has a long history in the domain of lexicographies. It is one of the widest and oldest languages in the world. It is known for its wide derivation, the abundance of words, the branching of meanings, and the naming of things. It created for everything a quantity of terms expressing it. For this reason, it produced several kinds of lexicographies that deal with the meanings of things, such as Al-Mulakhas fi marifat Asma’ Al-Ashyia’ ‘Summary in Knowing the Names of Things’ by Abu Hilal Al-Askari (Dead 395 AH), and Al-Mukhasas ‘The Dedicated’ by Ibn Sayyida (Sead 408 AH) in addition to other lexicographies pertaining to this domain.لا تکاد تخلو لغة من اللغات من العمل المعجمی نظرا لأهمیته فی جمع ألفاظها وبیان معانیها و تفسیر مفرداتها وتثبیت أبنیتها الصحیحة وبیان المغلوط منها ، ویتکفل ببیان صور استعمالاتها ویمیز الأصیل من الدخیل والحقیقی من الزائف والحی من المیت والسائد من النادر. واللغة العربیة لها باع طویل فی مجال المعجمات فهی من أوسع وأعرق لغات العالم ، فقد عرف عنها سعة الاشتقاق وکثرة الالفاظ وتفریع المعانی وتسمیة الاشیاء ، إذ أوجدت لکل شیء کماً من الالفاظ المعبرة عنه ولهذه الخصیصة أنتجت لنا لونا من المعجمات التی تعنى بمعانی الاشیاء مثل التلخیص فی معرفة أسماء الأشیاء لأبی هلال العسکری (ت 395هـ), والمخصص لابن سیدة (ت 408هـ) وغیرها من المعجمات فی هذا المجال.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171100_b0ff330421795c0d861748863913e5d9.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Performative Actions of Discourse and the Communicative Opportunity: The Commandment of Umama Bint al-Harith to her Daughter Umm Eyas as an Exampleالوظائف الإنجازیة للخطاب والفرصة التواصلیة وصیة امامة بنت الحارث لابنتها أم إیاس نموذجاً14418917110210.37654/aujll.2021.171102ENKholoud Ibrahem Al-OmoushJournal Article20210313This study examines performative actions through discourse that achieve its communicative opportunity<em> </em>by applying an applied model, namely the commandment of<em> Umama bint Al-Harith Al-Shaibaniyyah</em>’s to her daughter <em>Umm Iyas</em>. It is a pragmatic linguistic study based on tracing the intentions of the sender starting from the speech structures and their actual value, and studying the impact of communicative contexts on the production and interpretation of utterances.
The study explored the structural, semantic, and pragmatic conditions by which this text attempted to be acceptable and successful in its context. It also explored the discourse strategies and techniques that it employs to achieve its purposes, and the performative functions of the speech acts represented in it. It also also explored the sources of the performative energy that this discourse has, and the pragmatic functions performed by the referential structure in the text through the duality of the presence and absence of the refrential elements most prevalent in it. Finally, it explored the idea of the communicative opportunity and the impact of the discourse as was manifested in the studied text.
The study highlights the significance of the first-glance strategies in the opening part of the text and its pivotal role in paving the way for fleshing out the list of orders, prohibitions, directions, and dictations in this kind of commandments. The study also shows that studying speech acts through their different contexts is a crucial key to account for the processes associated with linguistic performance.یدرس هذا البحث الوظائف الإنجازیة للخطاب التی تحقق فرصته التواصلیة، من خلال نموذج تطبیقی هو وصیة أمامة بنت الحارث الشیبانیة لابنتها أم إیاس. وهی دراسة لغویة تداولیة، تقوم على تتبع مقاصد المرسلة من خلال الانطلاق من البنى القولیة وقیمتها الفعلیة، ودراسة أثر السیاقات التواصلیة فی إنتاج العبارات وتأویلها.ووقف البحث عند الشروط الترکیبیة والدلالیة والتداولیة التی حاول بها هذا النص أن یکون مقبولاً وناجحاً فی سیاقه، وعند الاستراتیجیات والتقنیات الخطابیة التی توسل بها للوصول إلى مقاصده، وعند الوظائف الإنجازیة لأفعال الکلام الماثلة فیه، کما وقف عند مصادر الطاقة الإنجازیة التی اکتنزها هذا الخطاب، وعند الوظائف التداولیة التی أدتها البنیة الإحالیة فی النص عبر ثنائیة الحضور والغیاب للعناصر الإشاریة الأکثر حضوراً فیه، ثم وقف أخیراً عند فکرة الفرصة التواصلیة وأثر الخطاب کما تجلت فی النص المدروس.وأظهر البحث أهمیة استراتیجیات الوهلة الأولى فی فاتحة النص، ودورها المحوری فی التهیئة لقائمة الأوامر والنواهی والتوجیهات فی هذا الضرب من الوصایا، کما أظهر أنّ دراسة الحدث الکلامی عبر سیاقاته المختلفة تمثل المفتاح الحقیقی الذی یفسّر العملیات المصاحبة للأداء اللغوی.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171102_afee8b9e562005055a72f2af813a0d69.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Grammatical Dispute of Al-Jundi in his Book ‘Anwar Al-Misbah Sharah Misbah Al-Mutarrazi’الخلاف النحوی عند الجندی فی کتابه أنوار المصابیح شرح مصباح المطرّزی19020717110310.37654/aujll.2021.171103ENأ.م.د.محمود خلف حمدشهد یاسر ذاکرJournal Article20210331The grammatical dispute represented a major milestone in the march of Arabic grammar. The grammatical dispute highlighted the Arab mentality, its development and the way other sciences influence it. In light of this, this research deals with the grammatical dispute in the book (Anwar Al-Misbah Sharah Misbah Al-Mutarrazi) by Ahmad Bin Mahmoud Bin Omar bin Qasim Al-Jundi. The significance of this research stems from the fact that the book in question is an explanation of one of the most important concise books in Arabic grammar, and the author of the commentary is a scholar with many publications that enriched the Arabic library in general and Arabic grammar in particular.مثّل الخلافُ النحوی معلماً أساسیاً فی مسیرة النحو العربی، إذ أبرز الخلاف النحوی العقلیة العربیة وتطورها وتأثرها بالعلوم الأخرى، وبحثنا هذا یتناول الخلاف النحوی فی کتاب (أنوار المصابیح شرح مصباح المطرّزی) لأحمد بن محمود بن عمر بن قاسم الجَنْدی وتنبع أهمیة هذا البحث من کون هذا الکتاب موضع البحث شرحاً لواحد من أهم الکتب المختصرة فی النحو العربی وکون صاحب الشرح عالماً له مؤلفات کثیرة أثرت المکتبة العربیة بصورة عامة والنحو العربیة بصورة خاصة.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171103_e87481adc58cd71159f156435c639488.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Textual harmony in the Prophetic Hadith Preface of Imam Malik as a modelالانسجام النصی فی الحدیث النبوی الشریف موطأ الامام مالک انموذجاً20822717110410.37654/aujll.2021.171104ENأ.د. عقید خالد العزاویJournal Article20210418Rhetorical studies are interested in studying the role of the word in the context of the sentence and the extent of its interaction with its neighbors, to produce a new connotation enjoyed by the installation. Hence, the context played an important role in achieving what is called textual harmony , in addition to the intangible relationships that arise due to the interconnection of sentences with each other, each of the two things is – undoubtedly- considered as a major entry point for accessing the world of the text and studying it, by reveals its secrets and highlights its artistic features .
From here, I took my means of studying texts of the book (preface of Imam Dar Al-Hijrah Malik bin Anas) - may God have mercy on him- , It is a book full of texts related to hadith, jurisprudence and impact. It contains texts that were collected to relate to various topics, so the study was related to two matters, the first : the role of the context in achieving textual harmony in these texts .taking into account, the effect of the context in guiding the morphological formula, syntactic significance, semantics of the words, and the significance of the deletion . The second matter: depends on the study of the relations in the text and the relations of sentences to each other.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171104_aa05581fca28173c6e81631d8966495a.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Manifestations of the Ideological Conflict in Ward Badr Al-Salem’s Ajaʼib Baghdad (Wonders of Baghdad)تجلیات الصراع الإیدیولوجی فی روایة (عجائب بغداد) لوارد بدر السالم22824217110510.37654/aujll.2021.171105ENم.م همام یاسین شکرأ.د أیسر محمد فاضل الدبوJournal Article20210418This study seeks to explore the manifestations of the ideological conflict in the novel <em>Aja</em><em>ʼ</em><em>ib Baghdad</em> (Wonders of Baghdad) and present an analytical reading, relying on the dialectic of the close relationship between the novel and ideology. This creates a wide horizon for conflict and controversy among the narrative voices being a narrative necessity, especially in the polyphonic novel. Each voice has its own ideas, visions, customs, traditions and values, which shape its consciousness and then drag it to the conflict with the different Other. Moreover, within the consciousness of every writer, there is also a mass of values, ideas and beliefs which naturally control his consciousness, and then appear in one way or another in his literary work. The study is divided into two sections, which are respectively: the splitting of the self and the question of identity and the self between the fixed values and the problem of liberation. In the former, the researcher explores some of the fictional characters that suffered from a self-cleavage, which caused an ideological conflict between its two parts such as the conflict with religious, political or social backgrounds. In the second section, the researcher explores the ideological struggle resulting from the collision of the self with fixed values and habits. There are fixed values which the self aims to skip because it sees them as an ideological obstacle which prevents its liberation.تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على تجلیاتِ الصراعِ الایدیولوجی فی روایة (عجائب بغداد) وقراءتها قراءةً تحلیلیة, اتکاءً على جدلیةِ العلاقةِ بین الروایةِ والإیدیولوجیة, ووثاقةِ العلاقة بینهما, مما یخلق أفقاً واسعاً للصراع والجدل بین الأصوات الروائیة بعدِّها ضرورةً سردیةً, لاسیما فی الروایة المتعددة الأصوات, إذ إنَّ لکلِّ صوتٍ أفکاره ورؤاها وعاداته وتقالیده وقیمه, التی تُشکِّل وعیه, ومن ثم تجرُّه إلى الصراع مع الاخر المختلف. فضلاً عن ذلک فداخلُ وعی کلِّ کاتبٍ أیضاً کتلة من قیمٍ وأفکارٍ ومعتقداتٍ, وهذه بطبیعة الحال تتحکم بوعی الکاتب من حیث یشعر أو لا یشعر, ومن ثم تظهر بطریقة أو بأخرى فی عمله الفنی. الدراسة على مبحثین, هما على التوالی: (انشطار الذات وسؤال الهویة), و(الذات بین الثابت القیمی وإشکالیة التحرر), فی الأول وقف الباحث على بعض الشخصیات الروائیة التی عانت انشطاراً ذاتیا, نتج على إثره صراع إیدیولوجی بین شطریها, کأنْ یکون صراعا ذو خلفیات دینیة أو سیاسیة أو اجتماعیة. وفی الثانی وقف الباحث على الصراع الایدیولوجی المتکون عن اصطدام الذات بالقیم والعادات الثابتة, فثمة ثوابت قیمیة تهمُّ الذات بتخطیها, لأنها تراها عائقا إیدیولوجیا یقف بینها وبین التحرر.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171105_6a13b8c041f517a9297f38aa2d7c5e1d.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Metaphor and the Attitudes of Al Sheikh Al-Shanqeeti (Dead 1393 H) Toawds it in the Holy Quran and the Arabic Language(المجاز) وموقف الشیخ الشنقطی (ت:51393) منه فی القرآن الکریم واللغة24327517110610.37654/aujll.2021.171106ENDr. Falah Ibraheem Al-FahdawiJournal Article20210428The metaphor is a linguistic phenomenon that is found in many languages of the world. The notion of metaphor in the Arabic sciences is still the subject of controversy and debate not only among Arabic language scholars, but also the rest of the human sciences. This is due to the effect of metaphor and its relation to the most prominent attribute that Allah Almighty has assigned to man, namely the tongue and elequance. Almighty Allah says: " He created man (3) He taught him the Quran” (Ar-Rahman Surah). This issue also touches on the purpose and mission for which man was created. It is his belief in his Lord, his attributes, actions, and his approach to be close to Him. In addition, the motives for the metaphorical study in Arabic rhetoric are religious. Researchers in linguistics used to take into account the religious factor, whether they knew it or not, especially in the first centuries of the advent of Islam.
This study sheds light on the attitude of one of the great scholars in the modern age who deviates from the the majority of the scholars of language and Sharia on the issue of metaphor, namely Al Sheikh Muhammad Al-Ameen Al-Shanqeeti (Dead 1393 AH). The methodology of the research necessitates that it consists of an introduction followed by two sections. The introduction deals with metaphor, its definition, its conditions, its contradictions, and analogy with it. The first section introduces the old scholars’ opinions regarding the issue of metaphor and their arguments, whether confirming or rejecting it. The second section, which is the most important in this study, introduces Al Sheikh Al-Shanqeeti's attitude and arguments of metaphor in the Noble Qur’an and Arabic language.الظاهرة المجازیة ظاهرة لغویة موجودة فی کثیر من لغات العالم قدیمًا وحدیثًا ومستقبلًا، فهی لیست حِکرًا على لغة بعینها. وما یزال موضوع المجاز فی العلوم العربیة موضع جدل ونقاش وأخذ وردّ لیس بین علماء اللغة العربیة فحسب وإنما شمل بقیة العلوم الإنسانیة، ولعل أهمیة ذلک تعود إلى مساس هذه القضیة وتعلقها بأبرز صفة اختص الله تعالى بها الإنسان، ألا هی اللسان والبیان إذ یقول تعالى: ﴿خَلَقَ الْإِنسَانَ (3) عَلَّمَهُ الْبَیَانَ﴾{الرحمن:3-4}، ولمساس هذه القضیة أیضا فی الغایة والمهمة التی خُلِق من أجلها الإنسان ألا هی معتقده فی ربه وصفاته وأفعاله وطریقة تقرُّبه إلیه. یُضاف إلى ذلک أنّ بواعث الدراسة المجازیة فی البلاغة العربیة هی بواعث دینیة، والباحثون فی علوم اللغة کانوا یراعون العامل الدینی، عرفوا ذلک أم لم یعرفوه ولا سیَّما فی القرون الأولى من مجیء الإسلام.وفی موضوع هذ البحث سنسلط الضوء على موقف أحد العلماء الکبار فی العصر الحدیث ممن ذهب مذهبا خالف فیه جمهور أهل اللغة والشریعة فی قضیة المجاز، هو الشیخ محمد الأمین الشنقیطی (ت:1393ه). وقد اقتضى منهج البحث فی هذا الموضوع أن یکون فی تمهید یتبعه مبحثان: أما التمهید فقد تطرقنا فیه لموضوع المجاز وتعریفه لغة واصطلاحًا، وشروطه، ونواقضه، والقیاس علیه. وأما المبحث الأول فقد عرضنا فیه آراء المتقدمین فی قضیة المجاز وحججهم فی ذلک وهم ما بین مُثبت ومُنکر. وأما المبحث الثانی وهو الأهم فی هذه الدراسة فقد عرضنا فیه موقف الشیخ الشنقیطی من المجاز فی القرآن الکریم واللغة وحججه فی ذلک.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171106_9b3c07850761bc7854f0d00b26b6c88c.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Physiognomy in Arabic Poetry: Abbasid Poetry as an Exampleالفراسة فی الشعر العربی الشعر العباسی مثالاً27630317110710.37654/aujll.2021.171107ENأ.م.د. محمد نوری عباس خلفJournal Article20210404The idea of the research is based on the study of physiognomy in Arabic poetry in general and Abbasid poetry in particular. It is concerned with identifying the intended implications and meanings of inferring the explicit things from the implicit ones, i.e. knowing the inner morality from the apparent morality. After investigation and scrutiny, several poetic physiognomies have been identified, from which those which correspond to the objective of the research in terms of brevity and drawing attention of what is useful as poetic evidence have been selected. Physiognomy was difined and its concept and importance in realizing the purposes and subtleties of poetry were explained. The research was divided into three sections. The first: stating the term physiognomy. The second: Physiognomy of the body and organs. The third: other types of physiognomy. The findings show that poetic physiognomy came in a variety of ways and means. Moreover, the Arab poet mastered the use of these diversities, and that physiognomy was a criterion for excellence and distinction.قامت فکرة البحث على دراسة الفِراسة فی الشعر العربی عمومًا والشعر العباسی خصوصًا، والتی تُعنى بمعرفة الدلائل المقصودة والمعانی المــُرادة من الاستدلال بالأمور الظاهرة على الأمور الخفیة، أی معرفة الخُلق الباطن من الخُلق الظاهر، وقد ظهرت للباحث -بعد الدراسة والتمحیص- فِراسات شعریة کثیرة، اختار منها ما یوافق عنوان البحث ومُراد الباحث من حیث الاختصار والتنبیه على ما یفید من شواهد شعریة. تم التعریف بالفِراسة وبیان مفهومها وأهمیتها فی إدراک مقاصد الشعر ودَقائِقه ، ثم جاء تقسیم البحث إلى ثلاثة مباحث، وهی:الأول: التصریح بلفظ الفِراسة.الثانی: فِراسة الجسد والأعضاء.الثالث: أنواع فِراسیة أخرى.وظهرت لنا نتائج أوضحت : أن الفِراسة الشعریة جاءت متنوعة الطرائق والسُبل، وقد أجادَ الشاعر العربی استعمال تلک التنوعات، زیادة على ذلک أن الفِراسة کانت معیارًا للتفوق والتمیّز.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171107_3959486082163051b36809f0cd2a22a9.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630A Sociolinguistic Study of Dominance in Male/Female Language in the Professions of Doctors and Farmers in Anbar Societyدراسة لغوية اجتماعية للهيمنة في لغة الذكور والإناث في مهن الأطباء والفلاحين في مجتمع الأنبار30431817110810.37654/aujll.2021.171108ENOmar Abid AboodMuslih Shwaysh AhmedJournal Article20210413The present research is an attempt to investigate dominance in male/female language in the professions of doctors and farmers in Anbar society. Male/female language, as described by many sociolinguists, refers to the superiority of males and inferiority of females. The present research aims at knowing whether there is dominance in the professions of male (doctors and farmers) language over female (doctors and farmers) language in Anbar society, and showing the role of education in increasing or decreasing dominance in male/female language. It is hypothesized that there is dominance in the language of male doctors and male farmers as compared with female doctors and female farmers. It is also hypothesized that education plays a great role in maximizing or minimizing dominance in male and female language. The data selected for this study include mixed-methods of quantitative analysis and qualitative analysis. As for quantitative analysis, it is based on two questionnaires: one for males and the other for females. The sample of the present study consists of 40 participants; 20 males and 20 females. Concerning qualitative analysis, it is based on a retrospective interview of 8 questions to be answered by : 2 males and 2 females. The model of analysis is based on Lakoff (1975) and Cameron (1998 and 2008). The findings arrived at validate the two hypotheses given. At the end of this research, the most important conclusions are mentioned. https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171108_88c0200765e8bbc91c9cc17b36e2947f.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Poetry v/s Power: A Reading of “100 Poets against the War”الشعر ضد القوة: قراءة فی "100 شاعر ضد الحرب"31932717110910.37654/aujll.2021.171109ENProf. Majeed Uhmaid JadweInstr. Omar Saadoon AyyedJournal Article20210410This essay critically examines the invocation of poetry as a strategy of ethical resistance against the war on Iraq in the chapbook anthology 100 Poets Against the War, which was assembled in a matter of few weeks before the war. This textual tactics figures prominently among other resistance tactics employed by the poets in the 100 poems included in this anthology. Considerable number of poems turns to the invocation of poetry, the act of poetry making, and the power of the poem as a means to initiate an inquiry into the injustice of the war and the ethical responsibility of poetry to counter this injustice. Although 100 Poets Against the War emerges with one powerful collective voice which transcends cultural and racial barriers, this thematic strand of poetry invocation to counter the war on Iraq remains quite recognizable and, in a sense, foregrounds this collective voice.تبحث هذه المقالة بشکل نقدی فی استحضار الشعر کاستراتیجیة للمقاومة الأخلاقیة ضد الحرب على العراق فی مختارات الکتاب المصغر"100 شاعر ضد الحرب"، والتی تم تجمیعها فی غضون أسابیع قلیلة قبل الحرب. تظهر هذه التکتیکات النصیة بشکل بارز بین تکتیکات المقاومة الأخرى التی استخدمها الشعراء فی 100 قصیدة مدرجة فی هذه المختارات. حیث یتحول عدد کبیر من القصائد إلى استحضار الشعر, وعملیة صناعة الشعر، وقوة القصیدة کوسیلة لبدء التحقیق فی ظلم الحرب والمسؤولیة الأخلاقیة للشعر لمواجهة هذا الظلم. على الرغم من ظهور "100 شاعر ضد الحرب" بصوت جماعی قوی واحد یتخطى الحواجز الثقافیة والعرقیة ، إلا أن هذا الخیط الموضوعی فی الاستحضار الشعری المتمثل فی الاحتجاج لمواجهة الحرب على العراق لا یزال معروفًا تمامًا ، وهو إلى حد ما یتصدر هذا الصوت الجماعی.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171109_0f21329555ba0a1de6feeaf0a466f6ad.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Arab Revolutions and the Representation of Demonstrators and Demonstrations by the Washington Post and the Guardian during the Arab Spring: A Critical Discourse Analysisالثورات العربية وتمثيل المتظاهرين والمظاهرات في صحف واشنطن بوست والجارديان في فترة الربيع العربي: تحليل نقدي للخطاب32834617111010.37654/aujll.2021.171110ENAli Salman HummadiKhaldoon Waleed Husam Al-MoftiJournal Article20210316The Arab spring changed the political landscape of the Middle East. Leaders from Tunisia, Egypt, Libya and Yemen were forced out of power through unprecedented public agitations. The protracted struggle for change and power caused mass displacement of ordinary people leading to a big refugee crisis. This paper explores the media portrayal of these events and the people who were affected by the political unrest. Specifically, it focuses on narratives of two English dailies, the Washington Post and the Guardian, and uses micro- and macro-linguistic strategies to study the discursive representation of the protestors and the refugees.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171110_635928a9183b37df131efed2b763f0f7.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630La problématique de la traduction de la polysémie dans le Coran, étude comparative de trois traductions.La problématique de la traduction de la polysémie dans le Coran, étude comparative de trois traductions.34736117111110.37654/aujll.2021.171111ENAsst. Inst. Rana Ghanim AbidAsst. Inst.Ahmed Khalaf HamadJournal Article20210417Cette recherche comprend une exposition de la problématique de la traduction de la polysémie dans le Coran, et la comparaison de trois traductions de trois différents traducteurs, le but de telle comparaison c'est d'arriver à comprendre au premier plan, les vraies dimensions de cette même problématique, et au deuxième plan, de choisir quelle traduction d'entre eux se considère la plus proche du texte coranique en ce qui concerne le sens. Au début, nous parlons de l'importance de la polysémie dans une langue et comment les linguistes et les spécialistes considèrent la polysémie comme nécessité linguistique parce qu'elle nous délivre de mettre un mot pour chaque sens, en tant qu'un seul mot porte de plusieurs sens unis phonétiquement, c'est pourquoi on l'appelle "Polysémie". Outre, la recherche étudie la difficulté de la traduction de la polysémie et l'importance d'obtenir un certain savoir linguistique et culturel de la langue du texte d'original pour un traducteur. Puis, nous citons de plusieurs exemples des mots polysémiques dans le noble Coran et comment les transmettent trois différents traducteurs, de l'arabe vers le français, en montrant ce qui réussit à donner un sens semblable à celui-ci dans le texte coranique. Enfin, nous essayons de trouver une solution pour éviter le piège de la "Polysémie". یتناول هذا البحث عرضا مبسطا حول اشکالیة ترجمة المشترک اللفظی فی القران الکریم، والمقارنة بین ثلاث تراجم لثلاثة مترجمین مختلفین وکان الغرض من المقارنة ، فی المقام الاول، هو لمعرفة الابعاد الحقیقیة لتلک الاشکالیة ومن ثم تحدید ای ترجمة من بین الثلاثة تکاد تکون الاقرب من ناحیة المعنى للنص القرآنی الکریم .بالبدایة تحدثنا عن اهمیة وجود المشترک اللفظی وکیف ان علماء اللغة والمتخصصون اعتبروا وجود المشترک اللفظی فی اللغة هو ضرورة لغویة تجنبنا تحدید کلمة لکل معنى حیث انه من الممکن ان تکون کلمة واحدة تحمل عدة معان تشترک تلک المعانی فیما بینها باللفظ لذا سمی بالمشترک اللفظی.وقد تناول البحث ایضا صعوبة ترجمة المشترک اللفظی، واهمیة ان تکون لدى المترجم معرفة لغویة وثقافیة عن اللغة الاصلیة للنص الذی یسعى لترجمته. بعد ذلک، عرضت امثلة متعددة عن المشترک اللفظی فی القران الکریم على وجه التحدید، وکیف نقلها ثلاثة مترجمین مختلفین من اللغة العربیة الى اللغة الفرنسیة ، وای منهم نجح فی الاقتراب مما هو موجود فی النص القرآنی. وبالتالی السعی الجاد لإیجاد ما قد یکون حلا لتفادی الوقوع فی فخ المشترک اللفظی ان صح التعبیر.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171111_31f23c93b5d302c1c168d078ffddd549.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630The Veteran as Victim and Victimizer in Judith Thompson’s Palace of the End: A Marxist Readingالمحارب كضحية وكظالم في قصر النهاية لجوديث تومبسون: قراءة ماركسية36237817111210.37654/aujll.2021.171112ENAsmaa Sadoon FalihAssist. Prof. Majeed Ismail FayadhJournal Article20210307War of Iraq has great consequences for US hegemony nationally and internationally. The American government adopted different methods to create false consciousness and to win the support of the public opinion before and during the war of Iraq. The power of the dominant discourses of the American political leaders have their influential part in the labels of the War on Terror. This paper shows how the political elite exploit the 11/9 attacks to create false consciousness and scare the American public . It shows how the American elite manipulate everything for their interests. They falsify truth terrifying Americans of the threat of Iraq. It also shows how these characters become victims and then turn to be victimizers. This study adopts the Marxist perspective as the theoretical approach in analyzing Thompson’s Palace of the End. Frankfurt school helps to explain how the economic power leads to have the domination of social and political issues. Concerned with the concept of false consciousness, the study presents how the political elite is able to deceive their people. Therefore, the current study finds that political elite created moral panic and used the stereotypical image of Muslim as motivations and influential tactics in order to support war’s decision. Moreover, the study concludes that the Soldiers fall victims to the deceptions of their government when they are manipulated and recruited in the army in war of Iraq. Consequently, they became victimizers when they come to Iraq.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171112_ef5007e167ecee97e8e4122283b9fe59.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630Survival through Self-Criticism in Selected Poems by John Berrymanالنجاة من خلال الانتقاد الذاتي في قصائد مختارة لجون بيريمان37940417111310.37654/aujll.2021.171113ENProf.Hana Khalief GhaniHussein Kadhum GhallabJournal Article20210421This paper aims at exploring the theme of self-criticism in selected poems by the American poet, John Berryman. In both "Homage to Mistress Bradstreet" and "Dream Song", Berryman uses Bradstreet and Henry as a personae to construct an image of himself and his society in modern times. The purpose of Berryman's self-criticism is to expose what is wrong in himself, his faults and mistakes. What unifies these two characters and their creator is that all of them suffer a deep sense of alienation in the social and political environments they lived in. The feelings of frustration, anger, disappointment are not being properly appreciated, and the desire for change are typical of persons expressing self-criticism and using it as a tool to overcome the traumas of the past.ترمی هذه الورقة إلى مناقشة قیمة النقد الذاتی فی قصائد مختارة للشاعر الأمریکی جون بیرمان. فی قصیدتیه ’تقدیر وإجلال للسیدة برادستریت‘ و’أغنیة حلم‘،وظف بیرمان ’برادستریت‘ و’هنری‘ بوصفهما قناعاً لبناء صورةٍ عن نفسه ومجتمعه فی الأزمان الحدیثة. إن الغایة من النقد الذاتی الذی یمارسه بیرمان هی الکشف عن الأخطاء والمساوئ المتصلة بشخصه. وما یوحد هاتین الشخصیتین مع خالقهم أنهم جمیعاً یعانون من الإحساس العمیق بالاغتراب فی البیئات الاجتماعیة والسیاسیة التی یعیشون فیها. إن شعور الفرد بالاحباط والغضب وخیبة الأمل بسبب عدم نیله ما یستحق من تقدیر وأیضاً الرغبة فی التغییر تُعدان من أهم الصفات المُمیزة للأفراد الذین یبدون اهتماماً بالنقد الذاتی ویستخدمونه وسیلةً للتغلب على صدمات الماضی.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171113_4965aa0e2b1dea7478e011937374dc52.pdfUniversity Of AnbarAnbar University Journal of Languages & Literature2073-661413220210630THE MUSLIM AS THE OTHER IN AYAD AKHTAR'S DISGRACEDالمسلم كالآخر في عمل آياد أختار 'المذموم40542017111410.37654/aujll.2021.171114ENShaymma'a Muhammed MukhlifAsst. Prof. Majeed Ismail FayadhJournal Article20210414Negative stereotypes of Muslims have become the frequent feature of contemporary Islamophobic discourse and the icon of the "War on Terror". Perceived differences in race and religion, false depictions of Muslims and misconceptions about Islam have been recruited by mainstream discourse to create "the Muslim Other" or the Muslim enemy. "The Muslim Other", thus, has to live under the fierce measures of the "PATRIOT ACT" and the "Homeland Security State" that have created a new phase of Islamophobia in post- 9/11 world. Therefore, the first objective of this paper is to examine stereotyping Muslim identity in Akhtar's Disgraced in the light of Postcolonial Theory via the concept of the Other. It will also investigate the Western Islamophobic view of Muslims. The second objective is to investigate the Islamophobic setting created by "the Homeland Security State and the PATERIOT ACT" and supported by the "political discourse and Mass media". The significance of the study stems from the fact that it provides an investigation of the way Muslims are othered by adopting a postcolonial reading of the representation of Muslim identity in the aftermath of 9/11, thus, enriching the academia with contemporary literary studies in dramatic field. Ayad Akhtar's "Disgraced" (2012), is selected because it shows the quandaries endured by Muslims under the measures of "the Homeland Security State" and the "PATERIOT ACT" that have conceptualized Islam as a threat. The selection of Ayad Akhtar, the playwright, stems from the fact that he has experienced the dilemma of being Muslim in post- 9/11 America. The study concludes that Akhtar's "Disgraced" condemns "the Homeland Security State" and the "PATERIOT ACT" that have criminalized the Muslim Other.https://aujll.uoanbar.edu.iq/article_171114_83f83e3e807b362b93427cc109fdc1e0.pdf